Edukacja obywatelska – nowy przedmiot

Nowy przedmiot Edukacja Obywatelska – czyli powrót wiedzy o społeczeństwie z gimnazjum.

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Instytut Badań Edukacyjnych, 13 września 2024 r., zaprezentowały projekt podstawy programowej edukacji obywatelskiej. Całość miała formę konferencji i panelu dyskusyjnego ekspertów, przygotowujących ów dokument.

 

Dla części internautów i dla mnie również, nowa podstawa programowa „edukacji obywatelskiej” do złudzenia przypomina podstawę programową wiedzy o społeczeństwie z czasów, gdy były gimnazja (patrz strona 77-82 załącznika nr 4 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – Dz. U. z 2012 r. poz. 977). Zasadnicza różnica polega na tym, że nie ma działu z zakresu finansów i gospodarki.

Dla twórców nowej-starej podstawy programowej inspiracją były podstawy programowe Australii, Kanady, Irlandii. Ma to być także „jaskółka zmian” dla szerszej reformy programowej, która wejdzie w życie w 2026 r. Patrząc na kierunek, w który zmierza ta „jaskółka”, można spodziewać się, że wrócimy do ulepszonego modelu sprzed deform Anny Zalewskiej, z „nowocześniejszymi” metodami nauczania, pozostawiając obecny ustój szkolny.

Dobrym prognostykiem nowego przedmiotu jest to, że wielu nauczycieli, uczących w gimnazjach, wejdzie w ten przedmiot jak nóż w masło – nie będzie większych problemów z przygotowywaniem się do zajęć. Uprawnienie do nauczania edukacji obywatelskiej będą mieli nauczyciele, mający prawo uczyć historii, wiedzy o społeczeństwie czy HiTu (historii i teraźniejszości).

 

Co  zawiera podstawa programowa nowego przedmiotu?

Wymagania szczegółowe mają do następujących działów tematycznych:

  • Ja i społeczeństwo.

  • Szkoła jako wspólnota.

  • Samorząd- społeczność lokalna.

  • Polska – demokracja i prawo, świat polityki, sfera publiczna.

  • Polska w Europie.

  • Świat globalnych zależności.

Wyróżnikami  „nowego” przedmiotu według twórców są:

  • Równe znaczenie wiedzy, kompetencji i sprawczości.

  • Wszystkie wymagania szczegółowe zawierają komponent sprawczości.

  • Obowiązek podjęcia kilku działań obywatelskich.

  • Obowiązek realizacji małego projektu obywatelskiego.

  • Rekomendowane uwzględnienie projektu i działań w ocenie z przedmiotu oraz wykorzystanie port folio.

  • Fakultatywność części wymagań szczegółowych.

W imieniu Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność”

(-) Krzysztof Wojciechowski

Linki

Do konferencji: https://www.youtube.com/watch?v=nptN02Rel4I

Do „starej” podstawy programowej: https://www.gov.pl/web/edukacja/rozporzadzenie-ministra-edukacji-narodowej-z-dnia-27-sierpnia-2012-r-w-sprawie-podstawy-programowej-wychowania-przedszkolnego-oraz-ksztalcenia-ogolnego-w-poszczegolnych-typach-szkol-dz-u-z-2012-r-poz-977

 

Załączniki